Ett lojalitetsprogram bygger oftast på att kunden lämnar ifrån sig data, och får i gengäld något tillbaka. Programmet i sig bygger inte lojalitet, utan den förtjänas genom en kombination av varumärkets erbjudande och en positiv kundupplevelse.
10 000 poäng = ?
Men, låt oss lägga lojalitetsbegreppet åt sidan en stund och istället fokusera på förmånsprogrammen. Inte sällan är upplägget poängbaserat och vid en viss nivå uppnår kunden bonus. Inga konstigheter, men i alltför många fall är bonussystemet krångligt och otydligt. Kunderna förstår helt enkelt inte programmets fördelar, intjäningsmodellen och värdet av poängen.
Se till att kunden väljer er
I bästa fall är de tekniska förutsättningarna så gynnsamma att bonusen blir tillgänglig på medlemskapet och kunden blir påmind om den i samband med identifiering. En positiv överraskning i många fall, men det finns en negativ aspekt ur ett affärsmässigt perspektiv. Man ger ut rabatter till kunder som inte förstått värdet av programmet, till de som inte valt varumärket för att de får mer tillbaka. Om ni har ett väl definierat program med målgruppsanpassade förmåner borde kunden välja er framför konkurrenten. Om inte, så måste ni ta reda på vad som ligger bakom beteendet, och sedan göra något åt det.
Det kan låta uppenbart, men kunder som förstår de underliggande värdena med ett lojalitetsprogram har ett högre engagemang. De som utnyttjar sin bonus och sina rabatter väljer i högre utsträckning att gå tillbaka, och är alltid mer lönsamma än de som inte utnyttjar sina förmåner.
Hjälp kunden att fatta rätt beslut
De bästa lojalitetsprogrammen fungerar inte bara för att varumärket levererar en bra kundupplevelse totalt, utan de har även sett till att medlemmarna både förstår och använder sina förmåner. De gör därmed sina val baserade på vem som ger mest tillbaka.
Hur enkelt är ert program att förstå?
Ta kontrollen och gör en grundlig inventering av mervärden och se över hur de kommuniceras i egna kanaler. Se över strategin för att hjälpa kunderna att utnyttja sina förmåner på ett medvetet sätt. Det går alldeles utmärkt att använda Voyado för att skapa ännu bättre förutsättningar för nöjda och engagerade kunder. Kontakta oss gärna för att få mer information om hur.
Mer om värdet av enkelhet och utnyttjande av förmåner